Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een heffing ter bestrijding van kosten van beheer van huishoudelijke afvalstoffen. De heffing komt ten laste van gebruikers van percelen waarvoor de gemeente een inzamelverplichting voor huishoudelijk afval heeft. De heffing is afhankelijk van de omvang van het betreffende huishouden. Er worden twee tarieven gehanteerd, namelijk voor één- of meerpersoonshuishoudens.
De afvalstoffenheffing mag maximaal kostendekkend zijn. Maassluis voert het beleid dat de gehanteerde tarieven, op begrotingsbasis, 100% kostendekkend zijn.
De kosten die we maken met betrekking tot de inwoners van Maasland die in Maassluis hun afval bij de milieustraat komen brengen, worden volledig doorbelast aan Avalex. Daarnaast wordt vol ingezet op het scheiden van afval (onder andere omgekeerd inzamelen), het genereren van inkomsten voor grondstoffen en het efficiënter werken om op die manier de kosten van de afvalinzameling beheersbaar te houden. In oktober 2023 heeft de raad daarom ingestemd met het project Beter Afval Scheiden. In deze begroting zijn de structurele en incidentele lasten opgenomen van dit project. Het besluit om de afvalstoffenheffing geleidelijk te laten stijgen via een storting in de voorziening is ook verwerkt in deze begroting. Hierdoor is de dekkingsgraad in deze begroting nog geen 100%. Het uitgangspunt, conform het raadsbesluit, is dat deze kostendekkendheid in enkele jaren weer naar 100% stijgt.
Sinds januari 2024 is Maassluis aandeelhouder van HVC. HVC is een organisatie met alleen gemeenten en waterschappen als eigenaar. Dit zorgt ervoor dat de verwerkingstarieven van ons restafval en GFT niet meer markt gestuurd zijn, maar kosten gestuurd. Vanuit HVC is ook expertise beschikbaar voor het verminderen van restafval, maar ook voor bijvoorbeeld warmtenetten en beheer van de openbare ruimte.
In de exploitatie van de reiniging wordt ook (een deel van) enkele taken gedekt die niet geraamd worden op het onderdeel huishoudelijk afval, maar elders in de begroting. Voor de huisvuilinzameling gaat het om 65% van de kosten van straatreiniging en 100% van de kosten van kwijtschelding. Daarnaast wordt ook overhead toegerekend, conform de afgesproken methodiek in de financiële verordening.
De geraamde opbrengsten in de begroting stijgen ten opzichte van 2024 met circa 4,5%. Het tarief dat de raad in december zal vaststellen ligt naar verwachting ook in die lijn.