Financiële begroting

Geprognosticeerde balans

Investeringsprogramma

Bij het vaststellen van de begroting 2024 zijn de kredieten in jaarschijf 2024 van het investeringsprogramma niet gevoteerd door de raad. Het totaal van de kredieten opgenomen in die jaarschijf kwam boven het investeringsplafond uit. De eerste maanden in 2024 zijn gebruikt om jaarschijf 2024 te actualiseren en op basis daarvan heeft de raad op 19 maart 2024 de kredieten voor 2024 vastgesteld.

In het kader van Maassluis naar een nieuwe balans is daarna het gehele IP doorgelicht en geactualiseerd. Op basis daarvan worden de volgende bedragen voorgesteld:

(bedragen x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

2028

Bestuur en dienstverlening

Meerjarenonderhoudsplan Vastgoed

640

743

700

700

700

Verkeer, vervoer en waterstaat

Brug Weverskade

236

0

0

0

0

Vervangen Koepaardbrug

689

600

600

600

3.330

Kademuren

370

550

3.200

5.300

1.350

Wegen en verkeer

1.601

2.869

1.800

1.800

1.800

Afrit 6, A20

0

250

0

0

0

Tweede hoofdontsluiting Wilgenrijk

2.807

0

0

0

0

De Kade verkeersontsluiting

61

225

1.000

600

Openbare verlichting

116

200

200

200

200

Sluispolder wegen

835

3.065

0

0

0

Maatregelen doorstroming Laan 40-45

0

0

0

2.500

2.500

Metropolitane fietsroutes

99

650

293

0

0

Onderwijs

Onderwijshuisvesting

804

7.945

9.593

1.937

1.326

Bewegingsonderwijs Vindingrijk

0

1.250

1.250

0

0

Sport, cultuur en recreatie

Sporthuisvesting Station West

99

0

0

0

2.160

Vervanging Olympiahal

97

151

3.338

Modernisering Smithal

500

Bruisend Huis

10

687

0

0

0

Kleedkamersubsidies

124

121

124

Maritiem Historisch Maassluis

50

0

2.475

0

0

Sportvelden en -complexen

562

200

200

620

200

Zwembad

248

0

0

0

0

Beschoeiingen

20

20

0

20

0

Toiletvoorziening Avonturis

47

0

0

0

0

Sociaal Domein

Inhuizing Vraagraak

0

100

900

0

0

Duurzaamheid en milieu

Aanbouw aula nieuwe begraafplaats

273

1.465

0

0

0

Crematorium

418

0

0

0

0

Geluidswal

102

0

0

0

0

Vervanging ondergrondse containers

811

5.400

0

0

0

Voertuigen omgekeerd inzamelen

840

244

0

0

0

Uitvoeringsprogramma riolering

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

Overhead

Automatisering

265

167

197

107

107

Hulpkostenplaatsen

Meubilair en apparaten

107

55

112

115

55

Verplaatsing gemeentewerf

0

0

0

500

7.000

Voertuigen en machines

63

878

690

287

395

Totaal bestaande investeringen

14.270

29.462

25.056

17.961

27.061

Programma 0 Bestuur en dienstverlening
Meerjarenonderhoudsprogramma Vastgoed
De investeringsramingen waren geraamd op basis van de onderhoudsplannen van de diverse panden. Omdat de investeringen in de onderhoudsplannen zijn gebaseerd op de theoretische levensduren van de verschillende onderdelen van de gebouwen ontstonden er jaarlijks behoorlijke fluctuaties in de investeringsvolumes.
Ervaring in de afgelopen jaren heeft echter geleerd dat de geraamde bedragen/ werkzaamheden vanwege aangepaste inzichten niet altijd overeenkomstig de raming worden uitgevoerd/ opgedragen. Dit zorgde voor veel verschuiven en het overhevelen van middelen naar andere jaren.
Met ingang van onderliggend IP is de manier van begroten aangepast. Vanaf heden wordt een vast bedrag per jaar geraamd. Op basis van de behoefte wordt gekeken waar deze middelen het beste voor ingezet kunnen worden. Hiervoor wordt een jaarlijks uitvoeringsprogramma opgesteld.

Het op deze manier ramen van het onderhoud past in het meer realistische begroten zoals gewenst door de gemeenteraad. De ramingen sluiten op deze manier beter aan bij de daadwerkelijke uitvoeringscapaciteit en het onderhoud wat technisch nodig is. Daarnaast voorkomt het vooral op begrotingsbasis sterke fluctuaties in de lasten.

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Uitvoeringsagenda infrastructuur projecten
In Maassluis spelen er drie grote gebiedsontwikkelingen in het gebied Maassluis Centrum – Oost: De Kade, Kapelpolder en Van Gelderenterrein/metrostation Centrum. In die omgeving staan meerdere infrastructuur projecten gepland. Omdat er onderlinge samenhang is, is er een integrale planning op hoofdlijnen opgesteld. De fasering in deze planning is ook doorgevoerd in het Investeringsprogramma.

Kademuur M2 en Koepaardbrug
Omdat werken aan kade en bruggen aan- en afvoer van materialen via het water vergt, kan slechts aan één brug of kade tegelijk gewerkt worden. In het Investeringsprogramma schuift de vervanging van de Koepaardbrug hierdoor naar achteren (start realisatie 2028, afronding 2030).

Afrit 6 A20
Uit de studie afrit 6/7 zijn voorstellen naar voren gekomen om de doorstroming op afrit 6 te verbeteren. Om stagnatie in de toekomst te voorkomen, zal een reconstructie van het kruispunt moeten plaatsvinden. De totale kosten bedragen € 1,5 miljoen waaraan wij een bijdrage leveren van € 250.000.
Maatregelen Laan 40-45 / De Kade verkeersontsluiting
De kredieten De Kade verkeersontsluiting en Maatregelen Laan 40-45, die onderdeel zijn van grotere gebiedsontwikkelingen, zijn 2 jaar naar achteren geschoven, zodat ze beter aansluiten bij de actuele planningen van deze gebiedsontwikkelingen.

P 4 Onderwijs
Onderwijshuisvesting
De volgende aanpassingen voorgesteld in de investeringsbedragen:

Investering

Mutatie
investeringsbedrag

Mutatie kapitaallasten

Stopzetten IKC Het Balkon

-/- € 1,2 mln.

-/- € 48k

Tijdelijke huisvesting Balkon

+ € 0,6 mln.

+ € 129k

Vrijval niet ingevulde stelpost onderwijshuisvesting

€ -/- 1,2 mln.

-/- € 46k

Stopzetten IKC Het Balkon/ tijdelijke huisvesting
Eén van de actiepunten van het Meerjaren Onderwijs Huisvestingsplan (MOHP) is de uitbreiding van IKC Het Balkon. Het plan is verder uitgewerkt en op basis van de huidige inzichten wordt voorgesteld om te stoppen met de voorbereidingen en realisatie van de nieuwbouw van IKC Het Balkon.
Redenen hiervoor zijn:
-   De uitbreiding levert uiteindelijk minder ruimte op voor leerlingen dan gepland.
-   De buitenruimte vraagt flinke aanpassingen (verleggen van een weg en parkeerplaatsen).
-   De realisatie van de uitbreiding gaat aanzienlijk meer kosten dan de eerste ramingen.
-   De oplossing voor de huisvesting is niet optimaal.
Er zijn mogelijkheden om in tijdelijke huisvesting te voorzien voor Het Balkon om groei binnen de gemeente Maassluis te faciliteren. Een voorstel hiervoor wordt ontwikkeld in samenspraak met de school.
Een marktverkenning vanuit de gemeente Maassluis heeft uitgewezen dat er tijdelijke huisvesting kan worden gerealiseerd voor vier lokalen, sanitaire ruimtes en personeelsruimte voor circa € 600.000 gedurende vijf jaar. De gemeente gaat er van uit dat in elk lokaal 27 tot 30 leerlingen kunnen worden voorzien van onderwijs. Hiermee wordt ruimte geboden aan 108 tot 120 extra leerlingen.

Vrijval niet ingevulde stelpost
In het Investeringsprogramma was een nog niet ingevulde stelpost voor onderwijshuisvesting opgenomen van € 2,8 miljoen. Uit het concept van het nieuwe IHP blijkt er circa € 1,6 miljoen nodig is voor kostenstijgingen bij de reeds in het Investeringsprogramma opgenomen investeringen. De resterende € 1,2 miljoen van de stelpost valt vrij.

Fasering planning onderwijshuisvesting
De planningen voor de realisatie van de verschillende schoolgebouwen zijn geactualiseerd.

Luchtkwaliteit
In het coalitieakkoord zijn middelen opgenomen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in de schoolgebouwen (€ 2,5 miljoen). Op dit moment wordt er bij Ichtus en Revius volop aan de realisatie gewerkt. Voor de realisatie is een specifieke uitkering aangevraagd bij het Rijk, waardoor 30% van de kosten door het Rijk worden gedragen .Het resterende deel van de middelen Luchtkwaliteit komt te vervallen (€ 1,5 miljoen).

P 5 Sport, cultuur, recreatie en groen
Maritiem Historisch Maassluis
Voor de uitvoering van het Ontwikkelingsplan Maritiem Erfgoed Maassluis is in het coalitieakkoord 2022-2026 een structureel bedrag opgenomen voor de dekking van kapitaallasten van € 0,2 miljoen.

De volgende investeringen zijn momenteel uit dit bedrag gedekt:

Beschikbare dekking

€ 200.000

Kapitaallasten:

Aankoop pand G.v.Wijnkade

€ 58.000

MEM Vorkheftruck/stellingen

€ 6.000

Resterende dekking

€ 136.000

De resterende dekking wordt volgens de huidige ingezet voor investeringen met een looptijd van 25 jaar. Dit betekent dat de met de resterende dekking een investering kan worden gedaan van € 2.475.000.
Aangezien in het voorgaande Investeringsprogramma nog werd uitgegaan van een afschrijftermijn van 40 jaar leidt dit tot een lager investeringsbedrag van € 1 miljoen.

Sportzaal Sportlaan
Via een raadsinformatiebrief is de raad geïnformeerd over het voornemen tot beëindiging van het realiseren van de sportzaal aan de Sportlaan. Naar aanleiding van dit voornemen zijn de investeringsbedragen voor de sportzaal uit het Investeringsprogramma geschrapt. Aangezien er nog onderzoek plaatsvindt naar alternatieven, zijn de begrote kapitaallasten van de sportzaal Sportlaan (met uitzondering van de kapitaallasten buitenruimte Sportlaan) gereserveerd op een stelpost (€ 275.000). Hierdoor is er in de begroting nog dekking aanwezig voor een alternatief.

Olympiahal
De investeringsbedragen voor de realisatie van de Olympiahal zijn doorgeschoven naar 2028/2029.

Fasering sporthuisvesting
De planningen voor de realisatie van de sporthuisvesting zijn geactualiseerd. De realisatie van sporthuisvesting Station West is doorgeschoven naar de jaren 2028-2029, de modernisering van de Smithal naar 2026.

P 6 Sociaal Domein
Inhuizing Vraagraak
De investering is een jaar doorgeschoven.

P 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Uitvoeringsprogramma riolering
Op basis van het Gemeentelijk Rioleringsplan is er een structureel investeringsbedrag beschikbaar van € 2,4 miljoen. Jaarlijks wordt er een uitvoeringsprogramma opgesteld, waarin de beschikbare investeringsruimte wordt geprogrammeerd. Waar mogelijk worden de werkzaamheden gecombineerd met wegwerkzaamheden. Naast de nieuwe investeringsruimte lopen er ook nog een fors aantal projecten uit eerdere uitvoeringsprogramma’s die nog niet zijn afgerond (€ 2,8 miljoen). Door het uitlopen van investeringen zijn de werkelijke jaarlijkse investeringslasten vaak veel lager dan begroot.
Het  hoge bedrag aan doorgeschoven investeringen kan worden verklaard door het karakter van de rioolprojecten. Rioolprojecten zijn doorgaans meerjarig en moeten afgestemd worden met diverse projecten van derden (eigen dienst, nutsbedrijven, Hoogheemraadschap, Rijkswaterstaat, projectontwikkelaars en omwonenden), waardoor aanvang later in het jaar kan zijn en afronding in een volgend programmajaar. En in het programmajaar moeten vaak al verplichtingen aangegaan worden voor realisatie in het jaar erna; op het moment van aangaan van de verplichting moet echter wel het volledige krediet beschikbaar zijn.
Om een realistische raming van de kapitaallasten te bewerkstelligen wordt op voorhand rekening gehouden met het uitlopen van investeringen. Op basis van de realisatiecijfers in de afgelopen jaren wordt voor de berekening van de kapitaallasten rekening gehouden met een jaarlijks investeringsvolume van € 2 miljoen.

Hulpkostenplaatsen
Voertuigen/machines
Dit betreft de vervangingen van voertuigen en machines die aan het eind van de technische levensduur zijn. De vervangingen zijn opnieuw beoordeeld en gefaseerd in de tijd.

Verplaatsing gemeentewerf
De verplaatsing van de gemeentewerf is doorgeschoven van 2026 naar 2027/2028.

Deze pagina is gebouwd op 10/04/2024 15:43:36 met de export van 10/04/2024 15:34:01