Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Verkeer, vervoer en waterstaat

Wegen/ Verhardingen
Maassluis heeft ongeveer 1,5 miljoen m2 aan wegen, met een vervangingswaarde van € 135 miljoen. Wegen hebben niet alleen een functie voor mobiliteit, maar kennen ook een belangrijke sociale functie. Het is de plek waar "Ontmoeten, beleven, bewegen, trots en duurzaamheid" plaats vindt.

Beleidskader
In Maassluis maken we onderscheid tussen instandhoudingsbeheer en ontwikkelingsbeheer. Instandhoudingsbeheer omvat het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden teneinde de beoogde kwaliteit, functionaliteit en te verwachte levensduur van de bestaande wegen te waarborgen.
Ontwikkelingsbeheer betreft het aanpassen van de wegen om beter in te spelen op de veranderende verkeersstromen. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van de Mobiliteitsvisie en projecten zoals de tweede aansluiting Wilgenrijk en de MFR (metropolitane fietsroute). Deze kennen allemaal separate besluitvorming door de Raad.

Kwaliteitsniveau
Zodra een inwoner zijn woning verlaat is hij afhankelijk van verharding om zich te verplaatsen en om mensen te ontmoeten. Voetpaden, fietspaden, rijbanen, parkeerplaatsen zijn onmisbaar voor de samenleving. Door het aanbod en de kwaliteit van bepaalde soorten verharding (bijvoorbeeld fietspaden) te vergroten, willen wij het gebruik van lopen en fietsen stimuleren ten opzichte van andere soorten van vervoer (bijvoorbeeld de auto).
Niet alle verharding van Maassluis zal in perfecte staat zijn. Momenteel is 48% goed, 39% redelijk en 13% onvoldoende. We streven er naar om het percentage "onvoldoende" niet verder te laten stijgen en geven de intensief gebruikte verharding voorrang ten opzichte van de weinig gebruikte verharding.

Met de huidige budgetbeperkingen kunnen niet alle wegen op het niveau gehouden kunnen worden zoals in de Visie openbare ruimte is aangegeven. Afhankelijk van impact voor heel Maassluis zullen de beperkte middelen verdeeld worden op een zodanige wijze dat het meeste waarde voor Maassluizers gegenereerd wordt. Vaak zal dat ook een zoektocht betekenen naar mogelijke co-financiering, niet alleen vanuit de beschikbare middelen van riolering en Rainproof, maar ook vanuit het sociaal team of vanuit diverse soorten subsidies. Dit betekent meer aandacht voor veelgebruikte plekken, maar ook meer aandacht voor weggebruik dat we willen stimuleren, zoals wandelen, fietsen, ontmoeten, recreëren. Tegelijkertijd zal er minder aandacht zijn voor minder intensief gebruikte verharding en zullen we hier een lagere kwaliteit moeten accepteren.

Wat gaan we doen in 2025?

  • Preventief onderhoud aan de hoofdwegen.
  • Uitvoeren van storingsonderhoud aan wegen en paden.
  • Correctief onderhoud aan fietspaden, woonstraten, voetpaden etc.

De grotere projecten/ werkzaamheden worden opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Buitenruimte 2025.

Dit zijn (onder voorbehoud) onder andere deze werkzaamheden:

  • Versterken asfaltverharding op de kruising Westlandseweg/Lelylaan en delen van de Lelylaan zelf.
  • Herinrichten delen van de wijk Vertobuurt in combinatie met Rainproof-maatregelen.
  • Asfalteren van fietspad Mozartlaan (afhankelijk van verkrijgen subsidie MRDH).
  • Versterken asfaltverharding van het laatste deel Albert Schweitzerdreef.
  • Diverse herinrichtingswerkzaamheden in Sluispolder-West.
  • Overlagen asfaltverharding van het uitgaande deel Laan 40-45 vanaf de rotonde Vermeerlaan tot oprit snelweg.

Straatmeubilair en verkeersborden
Straatmeubilair bestaat uit verkeer- en straatnaamborden, wegwijzers, paaltjes, banken, bushaltes etc. Straatmeubilair stuurt en faciliteert het gebruik van de openbare ruimte. Uit een inventarisatie van verkeersborden in 2021 bleek een grote achterstand in onderhoud, maar gelijktijdig ook een grote kans voor het verminderen van de hoeveelheid borden. In 2023 is een start gemaakt met een inhaalslag, deze zal ook in 2025 voortgezet worden.

Wat gaan we doen in 2025?

  • Afronden van de inhaalslag onderhoudsslag verkeersborden en gelijktijdig waar mogelijk saneren van verkeersborden.
  • Onderzoek naar looproutes voor mensen die slecht ter been zijn, op de noodzaak/ mogelijkheid tot het verbeteren van de verharding, het plaatsen van bankjes, bomen en prullenbakken.
Deze pagina is gebouwd op 10/04/2024 15:43:36 met de export van 10/04/2024 15:34:01