In 2025 gaan we de volgende activiteiten uitvoeren
Verkeer en mobiliteit
De opgaven op verkeer en mobiliteit zijn aanzienlijk en soms complex. Dit komt met name omdat veel projecten gepland staan voor de omgeving station Centrum Maassluis Oost en onderlinge samenhang kennen. We hebben een taskforce verkeer opgericht en een integrale planning gemaakt. Deze planning brengt ordening in samenhang en volgorde en geeft aan welke keuzes op welk moment gemaakt moeten worden. Volgens deze planning werken we in 2025 (en verder).
Voor 2025 staan de volgende stukken gepland:
- Plan van aanpak (bewaakte) fietsenstalling Stadshart.
- Deeluitwerkingen voor prioritaire knelpunten aan Laan 40-45, kruising Julianalaan en P.C. Hooftlaan en Havenplein.
- Actualiseren van onderzoeksgegevens voor parkeren ten behoeve van verschillende ruimtelijke ontwikkelingen.
Fiets- en voetpaden
Komende jaren willen we het asfalteren van de fietspaden aan de Rozenlaan afmaken. De fietspaden aan de Albert Schweitzerdreef, die nu bestaan uit tegels, worden vervangen voor asfalt zodat deze route door Maassluis weer goed begaanbaar is.
De fietspaden van de Westlandseweg vallen bijna in zijn geheel in het traject van de MFR. De asfaltering van deze fietspaden start in de tweede helft van 2025. De overige delen van de Westlandseweg nemen we parallel hierin mee.
Op basis van de uitkomsten vanuit de jaarlijkse weginspectie over 2024 zal er op de plekken die als "slecht" worden aangemerkt, een keuze worden gemaakt welke fiets- en voetpaden onderhoud nodig hebben.
Uitnodigende openbare ruimte
In de parken gaan we meer bankjes in de schaduw plaatsen. Aan de doorgaande wegen, die vaak ook worden gebruikt als doorgaande looproutes, gaan we ook meer banken plaatsen. Het doel is om bij elke geplaatste bank een prullenbak te plaatsen om zwerfvuil te voorkomen. Op die manier krijgen we ook een betere inclusieve buitenruimte met goed toegankelijke schaduw routes, die uitnodigen om buiten te gaan recreëren.
Gezonde, veilige en inclusieve openbare ruimte
Met het onderhoud van de buitenruimte kijken we ook naar wat de omgeving nodig heeft en wat mensen met een beperking als probleem ervaren. Meer groen om een gezonde, aangename en aantrekkelijker openbare ruime te maken, maar ook het wegnemen van obstakels voor een inclusieve openbare ruimte. Zodoende kunnen we de openbare ruimte optimaliseren en verbeteren zodat mensen met een beperking zich comfortabeler en prettiger kunnen voortbewegen, echt mee kunnen doen in de samenleving en daarmee hun levensgeluk wordt gestimuleerd. Door onderhoud te plegen op de plekken waar het als niet veilig wordt ervaren kunnen we de het gevoel van veiligheid verder vergroten. Ook een snelle en accurate serviceverlening via FIXI helpt in het tevreden stellen van inwoners met klachten.
Bruggen, tunnels en kademuren
De reeds gestarte voorbereidingen voor het vervangen van de Koepaardbrug en de kademuur Haven (M2) lopen in 2025 en 2026 nog verder door. De daadwerkelijke vervanging van de kademuur Haven zal naar verwachting in de tweede helft van 2026 starten en doorlopen tot de tweede helft van 2028. Aansluitend zal worden begonnen met de vervanging van de Koepaardbrug, waarvan verwacht wordt dat de werkzaamheden eind 2029 worden afgerond.