In 2025 gaan we de volgende activiteiten uitvoeren
Bevorderen veiligheidsgevoel van inwoners
Door structureel te communiceren worden inwoners geïnformeerd over preventieve maatregelen, de resultaten van het veiligheidsbeleid en weerbaarheid op diverse onderwerpen. Van woninginbraken tot cybercrime. We zetten hierbij verschillende middelen in: klassieke media, social media, een veiligheidsmarkt en bijeenkomsten voor ondernemers en inwoners.
Bevorderen van betrokkenheid van inwoners bij veiligheid
We stimuleren en ondersteunen Buurtpreventie. We zetten in op het uitbreiden van het aantal vrijwilligers en bieden passende begeleiding en ondersteuning. We continueren de samenwerking met Minters voor de uitvoering van Burenbemiddeling. Binnen het onderdeel wijkbeheer is specifieke aandacht voor veiligheid op wijkniveau. Onder andere door gestructureerd overleg met de winkeliers van de verschillende winkelcentra. Daarnaast continueren we het project achterpadverlichting.
Vanuit De wijk op maat is in samenwerking met bewoners van het Bloemenbuurt/ Bomendal een wijkagenda opgesteld. Vanuit de wijkagenda worden samen met bewoners verschillende activiteiten in de wijk op het gebied van veiligheid uitgevoerd.
Aanpak criminaliteit
Ook in 2025 is er onverminderd aandacht voor veel voorkomende criminaliteit en het gevoel van veiligheid in onze stad. De criminaliteitscijfers van de politie vormen de basis voor de aanpak. We signaleren trends, waarbij de focus ligt op woninginbraken en fietsendiefstallen. Bij een toename wordt afstemming met de politie gezocht en worden de mogelijkheden voor betere preventiemaatregelen in kaart gebracht. We continueren het plaatsen van de mobiele camera’s binnen de wettelijke mogelijkheden. Indien de situatie daarom vraagt en het past binnen de wettelijk en financiële kaders zal de mogelijkheid van vast cameratoezicht aan de raad worden voorgelegd. Daarbij volgen we de ontwikkelingen rondom de uitbreiding van de mogelijkheden van vast en tijdelijk cameratoezicht.
Cybercrime
We richten ons op de cruciale rol bij het voorkomen van gedigitaliseerde criminaliteit, het tegengaan van online ordeverstoringen en het aanpakken van cybercrisis en -incidenten. Het aanpakken van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit is complex en veelzijdig, wat het soms lastig maakt om een complete strategie te ontwikkelen en deze uit te voeren. Hierin wordt de samenwerking opgezocht met de Chief Information Security Officer (CISO).
Er blijft onverminderde aandacht voor het weerbaar maken van onze inwoners door middel van voorlichting, waarbij we extra aandacht hebben voor kwetsbare groepen zoals ouderen en kinderen.
Aanpak ondermijning
Ondermijning tegengaan is een onderwerp wat binnen de organisatie breed gedragen wordt en dit krijgt de komende jaren blijvend aandacht. Er zal extra ingezet worden om de publiek-private samenwerking tegen ondermijnende criminaliteit te verbeteren. De samenwerking zal gezocht worden met onder andere woningcoöperaties en ondernemersverenigingen.
De uitvoering van het plan van aanpak Ondermijning loopt tot 2024. Deze wordt opnieuw opgesteld voor de komende vier jaar. Ondermijning wordt samen met ketenpartners opgepakt, de gemeente heeft hierin een aanjagende en faciliterende rol. We sluiten ons aan bij de thema’s van het Versterkingsteam en het Regionale Informatie-en Experticecentra (RIEC) die zijn vastgesteld voor 2025-2028. De thema’s automotive, vastgoed, gemeentelijke intelligence, drugs en mensenhandel staan voor 2025 centraal in Maassluis.
Om drugsgebruik te voorkomen en terug te dringen zetten we in op een integrale aanpak binnen de vier pijlers, zoals vastgesteld in het softdrugsbeleid:
- voorlichting en educatie
- signalering, advies en ondersteuning
- fysieke en sociale omgeving
- regelgeving en handhaving
In 2025 wordt gestart met een vooronderzoek om de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) breder toe te gaan passen binnen de organisatie. We hebben hierin een coördinerende rol om integraal het belang van de Wet Bibob kenbaar te maken en de kennis te vergroten. Hiermee kunnen we voorkomen dat Maassluis criminele activiteiten faciliteert.
Aandacht kwetsbare inwoners
Binnen het veiligheidsbeleid is bijzondere aandacht voor kwetsbare inwoners. Hierbij denken we aan ouderen, mensen met onbegrepen gedrag en jongeren die door omstandigheden in een kwetsbare positie verkeren. De persoonsgerichte aanpak heeft lokaal een plek in de Zorg- en Veiligheidskamer.
Jeugdcriminaliteit
We richten ons op signalen en/of risicofactoren waardoor de kansen om af te glijden in de (drugs)criminaliteit groter zijn, en waar beschermende en/of versterkende factoren minder sterk aanwezig zijn. Deze jongeren hoeven niet per definitie aantoonbare politieregistraties te hebben; het kan ook gaan om jongeren die vanuit kwetsbaarheid en aanwezige risicofactoren de nieuwe instroom kunnen vormen van de volgende generatie (drugs)criminelen.
We zetten integraal in op weerbaarheid van jongeren en hun ouders tegen (georganiseerde) criminaliteit door middel van het bieden van preventiemaatregelen. We zoeken hierbij onder andere de samenwerking op met de politie en het jongerenwerk. We zetten in op bewezen effectieve jeugdinterventies gericht op verschillende vormen van criminaliteit. Waarbij we de focus leggen op lichtere vormen van criminaliteit, zowel fysiek als online en we vergroten de kennis bij ouders zodat dit hun weerbaarheid versterkt en zij mogelijk sneller zorgelijke signalen kunnen inzien.
Handhaving
Begin 2023 heeft het college de bestuurlijke visie op integrale handhaving en de beleidsnota Nota Toezicht en Handhaving boa domein I 2023-2026 vastgesteld. Hiermee zijn de kaders en uitgangspunten voor toezicht en handhaving op alle verschillende terreinen voor de komende periode vastgelegd. Mede vanwege de beperkte beschikbare ambtelijke capaciteit is hierin ook een prioriteitenlijst vastgelegd. We zetten in op meer zichtbaarheid op straat en heldere communicatie over de inzet van boa’s. Voor het vergroten van de veiligheid en leefbaarheid in Maassluis zullen de boa’s en toezichthouders zowel preventief als repressief blijven optreden in samenwerking met de politie. Ingezet wordt op de invulling van de volledige formatie aan handhaving. Het handhavingsarrangement tussen gemeente en politie dat in 2024 is vastgesteld wordt uitgevoerd en indien nodig bijgesteld.
Wanneer nieuwe bevoegdheden worden toegekend door het ministerie worden deze meegenomen.
Handhaving afval
De boa’s en de toekomstige toezichthouder milieu van het Stadsbedrijf, handhaven op afval dumpingen door particulieren (bijzettingen). Gelijktijdig houden zij ook toezicht op de naleving van de regels met betrekking tot bedrijfsafval buiten de inrichting. In beide situaties worden boetes opgelegd.
DCMR controleert en handhaaft op basis van de milieuwet. Zij controleren onder meer of inrichtingen afvalcontracten hebben en zij kunnen bestuursrechtelijke procedures starten als dit niet geregeld is of de procedures die daarmee gepaard gaan niet of niet goed wordt nageleefd.
Fatbikes
We volgen ontwikkelingen rondom fatbikes. We sluiten aan bij de petitie om meer te doen tegen de opgevoerde fatbikes en het verhogen van de leeftijdgrens. We vragen integraal aandacht voor de risico’s en de zorgen rondom de verkeersveiligheid die kunnen ontstaan door het gebruik van een fatbike. We streven naar een landelijke voorlichtingscampagne om zowel ouders als kinderen te wijzen op de regels en de gevaren van de (opgevoerde) fatbikes. We verzoeken de politie om regelmatig controles uit te voeren.
Hulpdiensten/ VRR
Ten aanzien van de beschikbaarheid van de hulpdiensten blijven we bij de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond aanhoudend aandacht vragen voor de tijdige passende beschikbaarheid van brandweer en ambulance. De versterking en het behouden van brandweervrijwilligers heeft de continue aandacht. We ondersteunen de brandweer bij haar inspanningen om te komen tot uitbreiding van het aantal vrijwilligers.
Ten aanzien van de adviesfunctie van de VRR bij het verlenen van evenementenvergunningen dringen we aan op voldoende kennis van en zicht op onze lokale situatie.