In 2025 gaan we de volgende activiteiten uitvoeren
Regionale samenwerking gezondheid
Met Vlaardingen en Schiedam werken we als sub-regio nauw samen in de regionale ontwikkelingen op het gebied van gezondheid binnen de WSD (Westland, Schieland en Delfland) regio. Vanuit deze (zorgkantoor)regio werken we samen aan de uitwerking van het Regionaal Integraal Gezondheid Akkoord en daaraan verbonden regioplan.
In 2025 zal gestart worden met de uitvoering van het transformatieplan, welke is gebaseerd op het regioplan, en is opgesteld door het zorgkantoor (DSW). Het transformatieplan betreft een vijftal programma’s welke in de WSD regio zullen worden uitgevoerd door middel van interventies. Eén van de programma’s betreft Gezond Leven, een onderdeel van dit programma is ook het Gezond en Actief Leven Akkoord op subregionaal en regionaal niveau. Om het subregionale en regionale niveau vorm te geven zullen in 2025, in MVS verband en in samenwerking met Lansingerland, ketencoördinatoren starten.
Gezondheid en Gezond Actief Leven Akkoord (GALA)
De lokale uitvoering van het Gezond en Actief Leven Akkoord blijft een onderdeel van de gemeentelijke aanpak. Vanuit het Rijk hebben we (deels tijdelijk tot 2026) extra middelen gekregen om uitvoering te geven aan het GALA. Het GALA bestaat uit een vijftal ketenaanpakken; Gecombineerde leefstijlinterventies, Kansrijke Start, Overgewicht en Obesitas, Welzijn op Recept en Valpreventie. Voor alle ketenaanpakken zal in 2025 aandacht zijn en blijven. Voor een aantal ketenaanpakken wordt een extra activiteit ingezet:
- In 2025 zal vanuit het thema Kinderen naar Gezond Gewicht, onderdeel van de ketenaanpak overgewicht en obesitas, een Centrale Zorgverlener (CZV) starten vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De CZV komt in beeld op het moment dat bij een kind (ernstig) overgewicht of (morbide) obesitas wordt vastgesteld en richt zich niet alleen op het kind maar coördineert hulp rondom het kind/gezin;
- In 2025 zal de ketenaanpak Kansrijke Start in samenwerking met het CJG verder worden vormgegeven;
- Voor de ketenaanpak valpreventie levert de projectleider in 2025 een ketenaanpak op welke passend is bij de gemeente Maassluis en aansluit op het regioplan van het Regionaal Integraal Gezondheid Akkoord.
Riolering, Klimaatadaptatie en Rainproof
We hebben als gemeente (wettelijke) verplichtingen op het gebied van afvalwater. De belangrijkste rol van de riolering is het zorg dragen voor de volksgezondheid en de leefomgeving. Het milieu moet worden ontlast en beschermd. Het verbeteren van de waterkwaliteit en anticiperen op klimaatveranderingen blijven hierbij een belangrijke rol spelen. Zo zullen we in 2025 een aantal stresstesten uitvoeren om te kijken hoe goed we tegen de gevolgen van klimaatverandering bestand zijn. Voor piekbuien zullen we de stresstests wijk voor wijk (bemalingsgebieden) uitvoeren. Dit wordt verder uitgewerkt in de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) het “Waterbeheerplan” (WRP). Voor hitte, droogte, overstromingen en bodemdaling werden de gevolgen in 2013 als beperkt ingeschat. Vanaf 2025 zullen de stresstesten en risicodialogen voor deze onderwerpen alsnog worden uitgevoerd. Naast maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan investeert Maassluis ook in klimaatadaptatie, kortweg het omgaan met het veranderende klimaat. Maassluis Rainproof, is daar een belangrijk onderdeel van, zowel bij hevige neerslag, als bij droogte. Elke druppel telt! Het verwerken van regenwater krijgt hiermee steeds meer een plek in de openbare ruimte en wordt zichtbaar in het groen.
Van afval naar grondstoffen
Het uitvoeren van de procesaanpak "Van afval naar grondstoffen" zal ook in 2025 verder vervolg krijgen. Het nieuwe afval inzamelen zal fasegewijs wijk voor wijk worden ingevoerd en er wordt een campagne opgezet om bewustwording van deze transitie naar minder afval te bevorderen. Met de omslag "Van afval naar grondstoffen" en de uitrol van een nieuwe inzamelingsmethodiek investeert Maassluis in een duurzame toekomst. Daarmee stimuleren we dat er minder afval geproduceerd wordt en meer afval gescheiden. Bij deze nieuwe inzamelingsmethodiek wordt ook geïnvesteerd in nieuwe vuilcontainers. In de nieuwe vuilcontainers kunnen we op basis van metingen, digitaal zien of een bak geleegd moet worden. Door deze digitalisering krijgen we een efficiëntere inzet van medewerkers en vuilniswagens.
Er wordt aanvullend gekeken of er aanvullende afvalstromen ingezameld kunnen worden door de gemeente. Met als doel het inzetten van afval na gebruik als grondstof voor nieuwe producten of materialen. Met name voor de materiaalstromen van de milieustraat wordt onderzocht hoe meerdere van deze afvalstromen onder gebracht kunnen worden bij HVC. Waar mogelijk wordt dit geïmplementeerd.
Vanuit de VNG komt er een nieuw convenant voor de recycling van verpakkingen en er wordt toegewerkt naar een nieuwe deelnemersovereenkomst. Daarnaast zetten we middels het duurzaamheidseducatiebeleid en de uitvoering daarvan ook in op educatie over afval en circulariteit op scholen en zetten we ook afvalcoaches in.
Milieu
In 2025 wordt het nieuwe geluidactieplan vastgesteld, waarin de bestuurlijke ambities met betrekking tot omgevingslawaai worden vastgelegd. Uit de geluidsbelastingkaarten blijkt dat verkeerslawaai de grootste bron van hinder en de verwachting is dat de geluidsbelasting zal toenemen door het toenemende aantal vervoersbewegingen over de weg. In het actieplan zal worden ingezet op de aanleg van stil asfalt op wegen waar de geluidsbelasting de meeste hinder veroorzaakt.
Met invoering van de Omgevingswet en de ontwikkelingen in de energietransitie is een nieuwe uitdaging ontstaan voor omgevingsveiligheid. Gemeenten dienen aandachtsgebieden aan te wijzen en deze vast te leggen in beleid. De beleidskeuzes die gemaakt moeten worden gaan over:
- het toelaten van nieuwe milieubelastende activiteiten met externe veiligheidsrisico's;
- het toelaten van beperkt kwetsbare, kwetsbare en zeer kwetsbare gebouwen in aandachtsgebieden;
- het waarborgen van passende bescherming van kwetsbare gebouwen in aandachtsgebieden.
Energietransitie
Wij zetten in 2025 door op de ingezette koers en blijven inzetten op energiebesparing enerzijds en duurzame energie-opwek anderzijds.
Wat betreft energiebesparing is in 2024 het digitaal energieloket gelanceerd, wat we in 2025 verder ontwikkelen en middels verschillende communicatiecampagnes onder de aandacht van onze inwoners brengen. We helpen onze inwoners met verduurzaming van hun woning, onder meer door het beschikbaar stellen van materialen en subsidies, het organiseren van collectieve inkoopacties en het geven van verschillende trainingen en workshops gericht op het verduurzaming van woningen.
Wat betreft duurzame energie-opwek wordt medio 2025 de haalbaarheidsstudie voor een eerste warmtenet in Maassluis afgerond. Als dit op korte termijn haalbaar en betaalbaar blijkt, dan zal dit een vervolg krijgen in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst en start realisatie met Maasdelta en HVC. Ook gaan we verder werken aan het behalen van onze energie-opwek doelstellingen van 20.000 zonnepanelen voor 2030. Hiervoor zal een uitvoeringsplan energie-opwek worden gemaakt.
Duurzaamheidseducatie
We starten per 2025 met de uitvoering van duurzaamheidseducatie in de nieuwe opzet. De duurzaamheidseducatie in Maassluis krijgt hiermee weer vorm en wordt beschikbaar gemaakt voor zowel het primair- als het voortgezet onderwijs. Kinderen in Maassluis leren over en ervaren natuur, milieu en duurzaamheid in eigen context. De duurzaamheidseducatie sluit aan bij initiatieven, bedrijven en gebieden in de eigen gemeente en regio. Zo ervaren kinderen in het primair en voortgezet onderwijs wat er in hun leefomgeving gebeurt op het gebied van natuur en biodiversiteit, afval en circulariteit, energie, water en klimaatadaptatie, mobiliteit en voeding. Duurzaamheidseducatie in Maassluis helpt kinderen een eigen mening te vormen en in te zien wat zij zelf kunnen doen om hun leefomgeving te verbeteren.